Self-love Routine – Een winterdip overwinnen

De winterdip. Veel mensen kennen deze typische donkere dagen dip wel. En alhoewel je er soms super positief in kunt stappen, de korte dagen, de koude nachten en het grijze weer kunnen er al snel voor zorgen dat je na de feestmaand in een behoorlijke dip terecht kunt komen. Snotneuzen, keelontstekingen, verkoudheid en de bijbehorende griepjes sluiten hier moeiteloos op aan. Bij mij is het ieder jaar aan de orde, en deze winter is geen uitzondering op de regel. En alhoewel een tripje naar de zon de beste remedie is tegen zo’n winterse dip, is dit een luxe die niet voor iedereen weggelegd is. Vandaag deel ik mijn ervaringen en mijn tips om deze winterdip snel de baas te worden.

 

– Self-love Routine –

Een winterdip overwinnen

 

Self Love Routine winterdip overwinnen Linda's Wholesome Life

 

– Chapter I –

 Laat alle emoties toe 

Oma

 

Ik had geen idee dat de dagen voorafgaand aan jouw dood, nu -een jaar later- opnieuw zo intenst herbeleefd konden worden. Het was alsof ik s’nachts opnieuw door de gangen van het ziekenhuis dwaalde en ik overdag vast zat op een stuurloos vlot. Hopend de goede kant op te drijven, zonder zijlen en zonder wind.

Maar eigenlijk wilde ik niet wakker worden en mij vasthouden aan mijn mooie dromen. Want hoe intens die dagen ook waren, we waren immers bij elkaar.

Nu het écht een jaar geleden is dat jij de aarde verliet lijkt het wel alsof ik voor het eerst in dagen weer adem kan halen. Alsof ik geblinddoekt was en steeds maar vastzat op dat stuurloze vlot. Maar ik voel mij anders, maar enigszins wel bekend. Langzaam aan neem ik de controle over mijn gedachten en lichaam weer terug. Ik voel mij lichter en enigszins wat wijzer. Alsof er een deken van mist uit mijn hoofd is getrokken. Het is goed. We moeten door.

Een van mijn doelen voor het nieuwe jaar is nóg beter naar mijn lichaam te luisteren. Mijn geest is daar zeker een onderdeel van. Rouwverwerking kent geen houdbaarheidsdatum en het is dan ook goed om de koe af en toe bij de horens te pakken. We moeten door de zure appel heen. Maar we vergeten je niet, we zullen je nooit uit ons hart en onze gedacht wissen om hierdoor het gemis enigszins wat dragelijker te maken. Want ook jij kon leven met gemis. En ik ben niet de eerste die hiermee te maken krijgt, noch de laagste.

Self Love Routine Linda's Wholesome Life Rosefield engraved ring

Winter Self Love Routine Linda's Wholesome Life
Self Love Routine Linda's Wholesome Life Rosefield engraved ring Gucci belt

 

– Chapter II –

Self love & time to heal

 

De enige manier waarop ik kon helen, was door lief voor mijzelf te zijn. Door mijn favoriete kleding te dragen zonder dat er een aanleiding voor was. Ik bracht veel maskers aan, droeg mijn favoriete parfums. Koos voor een uitgebreide make-up look terwijl ik de deur niet uit hoefde en droeg sommige dagen niets meer dan een dagcrème. Er was totaal geen balans in wat ik deed, maar uiteindelijk bleek alles met balans te maken te hebben. Door simpelweg te doen wat die dag goed voelde vervulde ik op de een of andere manier precies wat ik nodig had.

Cleansing my soul of addiction for now.

Deze weken bracht ik vooral offline door. Social media vind ik heel erg leuk, het brengt nieuwe inzichten en energie. Maar nu, ik had er totaal geen behoefte aan of energie ervoor. Ik besloot het allemaal te laten. Het zal vast wel weer terug komen.

Ik was lichamelijk en emotioneel helemaal uitgeput. Pushen had geen zin. Juist doordat ik weet dat tijd de enige bepalende factor is, en tegelijkertijd een factor is die ik los moet laten. En wanneer je het loslaat zal je zien dat alles langzaam aan weer terug zal komen.

En ik liet het gebeuren. Ondanks dat ik de prestatiedruk vanuit mijn werk wel voelde. Nu kan je denken dat ik in een luxe positie zit, omdat ik ook daadwerkelijk een maand vrij heb kunnen nemen. Maar het was geen keuze. Mijn lichaam was op, mijn hoofd leeg. En als ik geen content plaats genereer ik ook geen inkomsten. Het is vooral de tijd die op dit moment waardevol was voor mij. En ik koos voor mijzelf. No strings attached.

Self Love Routine Linda's Wholesome Life

 

Chapter III

 -take good care of yourself-

 

Self love is een term die de laatste jaren steeds meer bekend wordt. In een maatschappij waarin vooral veel moet is er weinig tijd om bij te tanken. Als je vrij bent heb je sociale verplichtingen, een huishouden, wil je aan yoga doen of misschien wel sporten. Zeker als perfectionist moet je van jezelf al veel, en al deze dingen komen bovenop de vaste (werkgerelateerde) taken.

Als je lief bent voor jezelf en in het moment leert te leven, zal je merken dat je eerder de signalen van je lichaam opvangt. Krijg je last van hoofdpijn? Dan ben je de laatste tijd misschien wel te druk geweest. Of heb je veel stress? Dan is het zeker belangrijk om een stapje terug te doen. Leren luisteren naar je lichaam kan een flinke terugslag verhelpen.

Werk aan een juiste mindset. Hierbij helpt het drinken van voldoende water zeker. Eat your fruit and veggies. En beperk de suikers tot een minimum. Je wilt namelijk leven op energie die uit je lichaam komt en niet op geleende kracht. Suikers veroorzaken flinke pieken die gevolgd worden door diepe dalen.

In de wintermaanden kunnen extra vitamine supplementen ook goed van pas komen. Een laag vitamine D gehalte kan namelijk bijdragen dat jij je in de wintermaanden nog somberder kan voelen. Daarnaast kunnen plantaardige voedingssupplementen je helpen je immuunsysteem te boosten, zodat je de winterse kwaaltjes sneller te boven bent. Zelf gebruik ik nu de Echinacea forte tabletten van Physalis. Deze zijn vegan en ondersteunt de natuurlijke weerstand en is verrijkt met Vitamine C, D3, selenium en zink. 

 

 

Self Love Routine Linda's Wholesome Life Physalis Echinacea forte

 

Self Love Routine Linda's Wholesome Life Beige Winter outfit

 -Chapter IV –

New years resolutions

 

Na een paar weken doelloos nieuwe seizoenen van favoriete series te kijken die net aan Netflix toegevoegd waren kon ik mij er niet toe zetten om een nieuw seizoen te starten. Uit het nieuws kwamen de afleveringen van Marie Kondo voorbij. En zonder een aflevering te zien wist ik dat er werk aan de winkel was. Er moet namelijk iets in gang gezet worden om een verandering mogelijk te maken.

Will I have accepted the things that I cannot change? And will I have changed the things I cannot accept?

En een verandering is nodig. Je kan namelijk niet eindeloos hetzelfde blijven doen en hopen dat de uitkomst eens anders zal zijn. Nee. Het is tijd om schoon schip te maken, om los te laten wat mij afremt en zwaarder maakt om ruimte te maken voor iets nieuws. Het is tijd om te helen.

En zo begon ik. Ik ruimde op om plaats te maken voor de dingen die ik lief heb. Items die mijn ‘Sparkling Joy’ oproepen (een term van Marie Kondo voor dingen die je hart sneller doen kloppen) krijgen een prominente plek. Opruimen is letterlijk een vertaling van ruimte maken voor nieuwe energie. En dat is alles wat ik nodig had.

Wat hierna volgde was het doorhakken van een aantal belangrijke knopen en accepteren dat ik door de Prednison wat kilo’s aan ben gekomen. Ik ruimde mijn mailbox op en besloot ook weer kritisch te kijken naar welke content ik wil uploaden. Want ik weet namelijk dat een dergelijke – enigszins wat ongeplande break – zwaar is, maar uiteindelijk wel weer nieuwe inzichten met zich mee brengt. En wanneer je heelt zul je merken dat veranderingen daar automatisch bij komen kijken.

 

 

Self Love Routine Linda's Wholesome Life love for animals

 

– Chapter V –

Spend time in nature & with animals

 

Als er iets is wat mij van kleinst af aan al blij maakt, dan zijn het de dieren wel. Waar het begon met als baby kijken naar de kippen in de tuin, knuffelen met de kangoeroes van de buren en het houden van mijn eerste hamster. Groeide het uit naar het hebben van een eigen paard, degoes, geitjes en eindeloos veel cavia’s en hamsters. Op dit moment is de beestenboel thuis iets kleiner geworden, maar minstens net zo waardevol.

De komst van de alpaca’s is toch wel het hoogtepunt van de afgelopen jaren. Samen met mijn twee mini shetlanders grazen ze achter het huis. We hebben honden op de boerderij en Thomas en ik kunnen Jip (onze kat) tot ons eerste huisdier samen rekenen. De haantjes die vorig jaar gedumpt zijn in de polder zijn mij ook heel erg dierbaar. Nog nooit hebben wij zulke lieve haantjes gehad. Ze toveren instant een glimlach op je gezicht.

Met dieren besteed je al snel meer tijd buiten de deur. Een frisse wind en een klein zonnetje aan de horizon kunnen er al voor zorgen dat je rustiger wordt. Dat je jouw zorgen even kan vergeten en de tijd kan nemen om op te laden. Of het nu een middag op het strand is, een flinke boswandeling of een bezoek aan het dichtstbijzijnde park, de natuur is fijn.

Self Love Routine Linda's Wholesome Life alpaca winter

Self Love Routine Linda's Wholesome Life Beige Winter OOTD

 

 

 -Chapter VI –

How to Make a Daily Routine to Become Your Best Self

 

Nu je langzaamaan uit je dip aan het klimmen bent wil je graag een routine ontwikkelen die werkt. Het fijne van het menselijk lichaam is, dat het slechts enkele weken nodig heeft om zich aan te passen. En voor je het weet zijn je goede voornemens (die je op ieder gewenst moment van de 365 dagen van dit jaar kunt starten) de nieuwe standaard geworden. Jouw nieuwe routine die voor jou werkt, samen met de gezonde voeding die voor jou werkt en sterkt. Want net als dat de seizoenen wisselen, verander jij daarin mee. Interesses verschuiven, vriendschappen kunnen niet meer werken en rol je langzaam aan in nieuwe vriendschappen die nóg beter bij jou passen.

Bij de nieuwe mindset hoort een nieuwe routine. En deze kan zelfs nog kleiner zijn dan het woord. Begin je dag met het opmaken van je bed, het reinigen van je huid, het drinken van water en het eten van een gezond ontbijt. Deze kleine veranderingen geven je al een positief gevoel vanaf het moment dat je ze start. Je begint je dag met kleine taken, en het afstrepen van deze kleine do-do’s zul je merken dat je jouw dag al succesvol begint.

Wil je in de ochtend graag aan yoga doen maar heb je weinig tijd? Ga opzoek naar een routine van enkele minuten en kijk waar je deze vanaf kunt snoepen. Denk in oplossingen en mogelijkheden, het leven is immers al lastig genoeg.

De dag met positieve energie beginnen, zelfs op de donkerste dagen. Deze kleine routines helpen je door de dagen heen. En wees vooral lief voor jezelf. Doe dat wat jou blij maakt. Dit zal de toon voor de rest van de dag zetten. Trust me, dit komt van mij en ik ben zelf totaal geen ochtend mens.

 

Wat helpt jou om uit een dip te komen?

 

Liefs Linda voetnoot

Volg:

13 Reacties

  1. 4 maart 2019 / 14:37

    Bedankt voor je mooie artikel! Onwijs leuk om iedere keer wat van je te lezen!

  2. 22 februari 2019 / 20:19

    Wat een prachtig en openhartig artikel heb je geschreven. Ik kende je blog helemaal nog niet maar ik ben nu al een groot fan. Het ziet er zo mooi uit en je schrijft echt vanuit je hart. Dat gezegd hebbende snap ik dit artikel heel goed (burn-out en dikke depressie gehad) en zelfliefde is zó ontzettend belangrijk! Ik maak ook elke dag eerst even mijn bed op zodat ik het eerste van de dag alweer gedaan heb. Kleine routines maken je dagen vooral als het zwaar is wat makkelijker. Daarnaast is het doorhakken van knopen denk ik ook belangrijk maar dat is soms ontzettend moeilijk. Bedankt voor je tips ik zal er een aantal van harte nemen.

  3. 29 januari 2019 / 14:02

    Je hebt het heel fijn omschreven en prachtige foto´s maken het verhaal helemaal aansprekend. Heel goed dat je even pas op de plaats neemt!

  4. 28 januari 2019 / 17:23

    Mooie foto’s heb je gemaakt en wat een fijne blog! Self care is zo belangrijk…ik geloof dat dingen organisch moeten verlopen. Ben ik moe, dan ga ik naar bed en neem rust. Wil ik niemand zien, dan cancel ik alle afspraken. Ik ben daar heel makkelijk in omdat balans zo belangrijk is. Mooi om te lezen dat je op deze manier uit je winterdip komt en je rust pakt.

  5. Mieke | mieksmind
    28 januari 2019 / 12:29

    Ik heb toevallig ook een artikel geschreven wat betrekking had op een vakantie-dip. Maar buiten dat, ik probeer er niet te erg bij stil te staan om er niet in weg te zakken zeg maar. Ik ga gewoon door en probeer leuke dingen te plannen.

  6. 26 januari 2019 / 18:26

    Wat een prachtige foto’s weer! Ik denk dat ik eigenlijk wel een beetje hetzelfde als jou reageer. Doen waar ik zin in heb, en meestal laat ik social media dan ook even liggen inderdaad 🙂

  7. 25 januari 2019 / 15:59

    wat een mooi en goed artikel (ook je foto’s zijn weer prachtig). bij mij duurt een ‘dip’ helaas altijd een stuk langer omdat ik OCPS heb. Medicatie helpen bij mij en mezlef niet opsluiten. heel veel succes!

  8. 25 januari 2019 / 12:58

    Mooi geschreven, met prachtig beeldmateriaal (vooral die alpaca’s in de sneeuw). Wat mij uit een dip helpt… nog nooit mijn eigen oplossing gevonden, werkt voor iedereen anders.

  9. 25 januari 2019 / 12:13

    Bij mij helpt inderdaad naar buiten gaan meestal goed. En dan ga ik hardlopen. Daarna voel ik me vrijwel altijd weer opgewekter.

  10. 25 januari 2019 / 11:57

    Wat mooi geschreven. (ook je blog lay out vind ik mooi!)
    Sommige hoofdstukken vond ik heel herkenbaar, zoals af en toe tijd offline doorbrengen en hoe fijn het kan zijn met dieren om je heen.

  11. 25 januari 2019 / 10:32

    Heel mooi geschreven, en het is ook gewoon heel inspirerend. Veel sterkte, en ik vind het ontzettend knap dat je zo goed voor jezelf kan zorgen. Dat zouden meer mensen moeten doen.

  12. 25 januari 2019 / 08:22

    Al ben ik geen sneeuwfan: prachtige foto’s <3 En self love / self care is zo belangrijk! Niet alleen als het eigenlijk al te laat is, zoals velen van ons doen wanneer ze bijvoorbeeld griep hebben, maar altijd! Je noemt hele goede punten dus dat zal zeker velen helpen <3

  13. 25 januari 2019 / 08:00

    Wat een prachtig artikel, ook al was de aanleiding ervoor natuurlijk niet heel fijn <3 Heel knap en goed dat je juist nu tijd voor jezelf hebt genomen en goede routines hebt opgepakt om jezelf de nodige tijd te geven om deze moeilijke periode door te komen. Het overlijden van een dierbare hakt er flink in en, zoals je zelf ook al zegt, niet alleen direct na het overlijden. Gemis is een van de heftigste emoties helaas. Een dikke virtuele knuffel voor jou <3
    Je artikel motiveert me om ook zeker om ook weer wat beter voor mezelf te zorgen en een bezem door mijn kamer te halen. Ik merkte gisteren dat ik door allerlei gebeurtenissen nogal op was en heb daarom besloten vandaag wat rustiger aan te doen en even een pas op de plaats te maken. Alleen al het idee daaraan kan me dan zo goed doen! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees vorig bericht:
Reizen 2018 Linda's Wholesome Life
Deze reizen maakte ik in 2018

2018 was geheel onverwacht weer een heel vruchtbaar jaar wat reizen en tripjes betreft. Het zijn de spontane tripjes die...

Sluiten