Review | Webprint Fotoboek Parijs

9

‘Op foto’s zullen onze ogen altijd open zijn, harten altijd verliefd zijn, en zal de tijd eeuwig stil staan’ – Ed Sheeran

Het leukste van een fotoboek in elkaar zetten vind ik toch wel het kwijt kunnen van mijn creatieve ei. Ik moet dan ook echt een goede dag hebben wanneer ik hier uitgebreid voor ga zitten. Het is immers niet knippen en plakken, eruit halen en terug plakken, zoals je dat vroeger, in de tijd je foto’s nog liet ontwikkelen, deed. Nee een digitaal gemaakt boek moet voor mijn gevoel 100% kloppen en passen bij de sfeer van die vakantie of trip. En een perfectionist die in zijn nopjes is, is een hele blije perfectionist!

8Nadat ik voor mijzelf had besloten dat dit boek een liggend boek moest zijn, dikke matte pagina’s moet hebben (iets met vette vingers en glanzende foto’s -waardoor de kleur vast wel iets mooier weergegeven door word- maar oh die vette vingers houden mij wel tegen), koos ik ook voor een luxe foam kaft. Dit deed mij na het openen van het pakketje gelijk denken aan de poëziealbums die je ‘vroeger’ had,  de tijd dat iedereen aan het ‘gabberen’ was en ik op de basisschool zat. Die tijd.

Ook wilde ik dit keer een inleiding. Er zijn mensen die het leuk vinden om op iedere pagina een verhaal te schrijven, hier ben ik zelf niet zo’n voorstander van. En besloot een korte en beknopte inleiding te schrijven die de gehele sfeer van de trip weergaf. Parijs ken ik ondertussen wel na 3 bezoeken, in andere landen vind ik het ook altijd leuk om bijvoorbeeld wel bij de foto te schrijven waar de foto is genomen, en wat voor bijzonder gebouw etc. op de foto staat (iets met een geheugen als een vergiet, én leuker voor de lezers).

2Voordat ik aan de slag ga met het fotoboek maak ik eerst een selectie van welke foto’s ik in het boek wil, deze zet ik hierna ik Photoshop en dan begin ik met het bewerken van iedere foto. Je kan je dus wel voorstellen dat er al aardig wat werk inzit voordat deze perfectionist aan het boek gaat beginnen. Ik zet de horizon recht, stel de juiste belichting in en stuk voor stuk kijk ik of de kleuren mooi naar voren komen. Het uitsnijden van de foto’s bewaar ik voor in het boek. Wanneer ik klaar ben plaats ik ze allemaal in een nieuwe map en deze open ik dan in het online programma van Webprint.

3Webprint heeft een ruime keuze uit formaten en soorten boeken. Zoals ik eerder al aangaf heb ik de voorkeur voor een liggend boek in het grootste formaat; Xl 30-20 cm. Ik maak alle foto’s met een goede camera en hierdoor weet ik dat de foto’s die ik maak ook echt geschikt zijn voor grote pagina’s.

4Nadat ik het formaat, soort papier én de kaft heb uitgekozen, ga ik hem pagina voor pagina invullen. Per pagina bedenk ik hoe ik de foto’s, die ik in het boek ook in de volgorde van de vakantie zet, het beste tot hun recht komen. Zo heb ik op een paar pagina’s verschillende collages van foto’s toegepast, een andere keer een enkele foto op een pagina heb en vragen sommige foto’s op een grotere weergave. Zoals hieronder, deze verdiende 2 pagina’s.

6En foto’s als deze, een drukke straat in Parijs die een aantal seconden leeg was door een stoplicht, hier word ik heel erg blij van!

5Nadat ik alle pagina’s had gevuld wilde ik in het midden van het fotoboek 2 pagina’s vullen met de nét-niet-foto’s. Deze paste niet tussen de andere foto’s, sommige zijn niet scherp genoeg, maar eigenlijk te leuk om niet te gebruiken. Daarom heb ik op 2 pagina’s met de hand een collage gemaakt (dit kun je in het online bewerkingsprogramma van Webprint makkelijk doen) en de foto’s verdeeld. Ik vind het zelf erg geslaagd als ik eerlijk mag zijn (en nee ik wil geen pluim in mijn eigen kont stekenen..)

7Nadat ik het boek heb afgerond, de foto’s voor de kaft had bepaald en op verzenden drukte, duurde het een week voordat het boek op mijn deurmat viel. Helemaal prima! Hij zat mooi in het plastic verpakt en is goed aangekomen. Ik werd verrast door de mooie kwaliteit van de foto’s op het papier, en zo, met zijn allen, in een boek. Ik heb meerdere boeken gemaakt, maar ik moet eerlijk zeggen dat kwalitatief, dit mijn mooiste boek is.

10

Pluspunten

Het programma werkt online, en hoef je dus niet te downloaden.